Der er ingen tvivl om, at vi lever i en tid, hvor langt det meste af den markedsføring vi udsættes for er digital. Det kan være alt fra bannere på EkstraBladet, Politiken og Børsen til Google Adwords, når vi skal søge på noget, eller de uendelig mange typer af markedsføring vi udsættes for på Facebook, Instagram og LinkedIn. Der er med andre ord ikke mange steder, hvor vi ikke udsættes for annoncer og reklamer, det er ofte sådan medierne og hjemmesiderne er finansieret.

Selvom nye medier og nye digitale muligheder fylder meget i annoncelandskabet, så er der ikke nogen tvivl om, at der er mange af de gamle og mere traditionelle markedsføringsmetoder, der stadig fungerer. Det er eksempelvis naturligvis ikke unden grund, at detailbranchen stadig bruger milliarder på trykte husstandsomdelte reklamer. For selvom der er flere og flere der tjekker tilbud online og via apps, så står kataloger stadig for en meget stor del af annoncebudgetterne, og bliver altså brugt i stor stil.

Man ser også mange eksempler på butikskæder, der udgiver deres helt egne magasiner, som så både fungerer som magasiner og reklamer. Blandt dem der gør dette finder man eksempelvis Magasin, Kaufman, Irma og flere andre. Disse magasiner er dyre reklamer, men de har en længere levetid, da de ofte ikke ryger med ud sammen med skraldet, men får lov at ligge lidt længere.

Telefonen virker stadig

En anden helt traditionel markedsførings/salgsmetode der stadig virker er telemarketing. Der er mange der har en holdning til telefonsælgere, og der er langt fra alle der er lige begejstret for dem, men det ændrer ikke ved, at dem der forstår at sælge produkterne rigtigt, kan have meget stor succes med det. Det er naturligvis ikke uden grund, at der findes så mange telemarketing bureauer. Det er som nævnt desværre langt fra alle bureauer og sælgere, der forstår balancegangen og hvornår man er en god og hvornår man er en dårlig sælger. Dette er dog ikke anderledes, end at der er nogen annoncer og reklamer der virker, og andre der ikke gør.