Hvis man går ind for godt gammeldags købmandskab, hvor det er vigtigt at kende alle de kunder, man handler med, og det primært er folk fra lokalsamfundet, som besøger butikken, så kan markedsføring måske virke overflødigt. Det er det bare ikke, og det har de fleste virksomheder efterhånden fundet ud af. Her er nogle af de bud på, hvorfor.

Nå ud til kunderne

Det som markedsføring kan, er at føre et produkt, en serviceydelse, en virksomhed eller blot en idé ind på markedet og at nå ud til flere mennesker. Når du når ud til flere mennesker, så kan du også få flere kunder, og så vil du for alvor kunne få en omsætning. Det er altså den korte forklaring på, hvorfor markedsføring er vigtig.

Der findes dog flere måder, hvorpå du kan markedsføre din virksomhed og dine produkter. Nogle klassiske eksempler, som de fleste nok kender, er:

  • Reklamefilm
  • Avisannoncer
  • Busreklamer

Dette er alt sammen en form for reklame, men faktisk er markedsføring meget mere end blot reklamer.

I dag er digital markedsføring også mere vigtig end nogensinde før. Her er der altså for alvor sket en udvikling, og det foregår måske i langt større omfang, end du selv har opdaget. Der findes nemlig mange muligheder for at lave digital markedsføring, og det forstår de hos Obsidian Digital, som udelukkende laver digital markedsføring for andre virksomheder.

Skab et image

Den markedsføring, som de fleste mennesker kender til, må være reklamer i forskellige afskygninger. Som tidligere nævnt er markedsføring dog meget mere end det.

Markedsføring kan også handle om at skabe et bestemt image omkring en virksomhed, som appellerer til specifikke målgrupper. Dette image har altså til formål at appellere til mennesker, som på den ene eller anden måde relaterer til virksomheden.

Nogle eksempler på forskellige måde at skabe et image, er ved at fokusere på blandt andet:

  • Bæredygtighed
  • Bestemte subkulturer
  • Lokal produktion
  • Hjemmelavede varer

Sælg mere end bare produkter

Når man vælger at få et bestemt image i en virksomhed og derved appellerer til bestemte målgrupper, så vil man altså også kunne sælge mere end blot produkter og serviceydelser. Man kan nemlig også i overført betydning sælge ideer og fortællinger om dem, der vælger at handle hos en. De køber ikke kun en vare, de støtter også nogle af de ideer og værdier, som virksomheden står for. Sådan kan man få loyale kunder, der kommer igen.