Navigation rundt på en hjemmeside, er en af de vigtigste element i når vi snakker søgemaskineoptimering. Som vi kender kompasset i den virkelige verden, vil den interne linkstruktur være et kompas og en vejviser på et website. Strukturen har en afgørende rolle  for at opnå de bedste placeringer – læs med her.

Et HTML-sitemap er som tidligere beskrevet et kompas eller et landkort over din hjemmeside som er formateret som HTML-kode og dermed statisk kode, der som udgangspunkt skal opdateres manuelt, modsat dynamiske sitemaps. Mange hjemmesider har oprettet et dynamisk sitemap som bliver opdateret, sjovt nok, dynamisk. Typisk ligger sitemaps i .xml eller .aspx filer, afhængig af hvad hjemmesiden er lavet i.

Dynamiske sitemaps bruges ofte til at fortælle Google om hvilke sider som skal i index og hvordan de skal tilgås. Du kan manuelt indsende sitemaps til Google, via Google Search Console, hvor der også er mulighed for at se sidens tilstand. Google search console værdi og gøremål beskriver jeg i et andet indlæg.

Xml sitemaps er ikke nok

Du kan ikke bare indsende et sitemap i Google search console, og så regne med at alle en websider bliver indekseret. Søgemaskinens bot finder og indekserer sider, igennem crawl af links. Når et website indekseres følges de eksterne og interne links der er på hjemmesiden. Linkes der ikke til en side, vil Googlebot ikke blive præsenteret for siden og vil derfor ikke indeksere den. Sådan en side kaldes en orphan siden, og har meget svært ved at blive indekseret i de forskellige søgemaskiner. Derfor kan det være en rigtig god idé at lave et statisk html sitemap, som er tilgængelig på siden. Det gavner på flere måder – alle sider får et link, og den besgøende har let ved at se strukturen på siden.

Haandvaerkernoeglen.dk, som har rigtig mange faggrupper, under forskellige byer. For at Google bedre kan navigere rundt på siden, har de oprettet html sitemap