Markedsføring, eller faktisk mere præcist online markedsføring. Det er et begreb, vi hver dag hører mere og mere. Vi lever i en verden, hvor vi bliver mere og mere digitaliseret, hvilket også betyder, at vi rykker os fra hovedsageligt at befinde os offline til hovedsageligt at befinde os online. Dette sætter også nogle højere krav til virksomhederne markedsføring overfor deres målgruppe, da de ikke i lige så høj grad kun kan vælge at promovere sig på de offline platforme. Og grundet flytningen til de online platforme, gør det også, at virksomhederne ikke på samme måde kan følge med i, hvor mange der besøger ens virksomhed, og hvor mange af dem, der rent faktisk køber noget. På den online platform, kan du nemlig ikke ”se” menneskerne” og i den forstand tælle folk.

Løsningen er Marketing Automation

Og dog, så kan du faktisk godt alligevel. For faktisk, så findes der en mulighed for, at du hele tiden kan følge med i, hvor mange mennesker, der befinder sig på din hjemmeside, hvor mange af dem, der rent faktisk køber noget, og hvem disse kunder er. Lige nu står det sikkert sådan til hos din virksomhed, at dit marketingteam bruger utalige af timer på at skaffe besøgende til din hjemmeside for efterfølgende at konvertere dem til leads, og samtidig med det, bruger dit salgsteam sikkert ufattelig mange timer på at jagte disse selvsamme leads. Men det kan gøres hurtigere. Det kan gøres smartere. Det kan gøres mere effektivt. Begrebet på denne løsning er Marketing Automation.

Automatiseringer giver frihed

Marketing Automation er et system, der automatiserer alle de tidskrævende og gentagende arbejdsopgaver, der er forbundet med at skabe mere trafik på ens hjemmeside og skabe leads. Det betyder altså, at du bliver mere effektiv inden for disse arbejdsopgaver, og dermed vil du komme til at frigive nogle ressourcer. Disse ressourcer vil så kunne bruges på at udføre nogle af de arbejdsopgaver, der bliver skubbet udskudt på grund af tidsmangel, hvilket overordnet set faktisk vil komme til at give mere overskud og frihed på arbejdet.

De mange fordele

Det er dog ikke kun ved effektiviseringen af de interne arbejdsprocesser, der er at finde fordele. Faktisk er det nemlig også sådan, at Marketing Automation kan være med til at skabe en bedre brugervenlighed ved rent faktisk at udsende mere relevant og målrettet markedsføring til målgruppen. Samtidig har du også mulighed for at øge kundeloyaliteten hos dine nuværende kunde ved at udsende mails med produkter, der er relevante, og skræddersyede til deres behov ud fra deres adfærd. På den måde sørger du hele tiden for, at du er synlig overfor dine kunder, nye som gamle, så de husker dig, og dermed vælger dig til en anden gang, de mangler et produkt eller en serviceydelse tilsvarende til det, din virksomhed tilbyder. Der er altså mange fordele ved at gøre brug af Marketing Automation, som helt sikkert vil sørge for, at du og din virksomhed vil blive mere effektiv, og dermed have tid til andre opgaver.