Vi har ofte set at når en større virksomhed lancerer et længe ventede produkt, hvor forbruger vælter ind på hjemmesiden, lukker hjemmesiden ned. Ligeledes når vi skal tjekke om vi skal have penge tilbage i skat, kan skat.dk gå ned og det kan være ventetid længe. Mange større hjemmesider benytter forskellige kø systemer, for at kunne holde styr for rækkefølgen, og for at holde hjemmesiden kørende. Den danske IT-virksomheden Queue IT, som blandt andet hjalp 1,6 millioner danskere problemfrit igennem skats hjemmeside, da årsopgørelserne blev tilgængelige, har lanceret netop sådan et system. Det ikke kun større nationale virksomheder som skat.dk, som har brug for sådanne systemer. Rigtig mange elektronikgiganter, både her i danmark, men også i udlandet har hjemmesider som er udsat for et stort pres, fra de mange besøgende.

Derfor er den danske danske IT-virksomheden Queue IT netop på vej til udlandet, og har fornyeligt fået en af de helt store internationale kunder i virksomhedens kundekartotek. Det er den store engelske onlineforhandler Dixon, der forhandler elektronik og hårde hvidevare, som ved hver højtid har utrolig mange besøgende på deres website.

Apple kunne være en potientielt kunde

I forbindelse med lanceringen af nye iPhones, er Apple.com også nogle gange nødsaget til at lukke deres hjemmeside ned, da presset er så stort fra de besøgende. Der er ikke noget at sige til at hjemmesider ikke kan håndtere al den trafik, for når der lanceres nye Apple produkter er der flere Facebook sider som livestreamer fra eventet, og derfor sender besøgende ind på Apple.com efter lanceringen. “Kigger vi på vores kundespredning nu, har vi kunder i Europa såsom Rabobank og i England i form af Dixon men også Sydafrika, USA og vi skal have globaliseret relativt hurtigt, i fremtiden drømmer vi om kunder som Apple“ fortæller Niels Kristian Sodemann, som er direktør i Queue IT.