Hold øje med teknikken på din hjemmeside

Denne artikel er baseret på et kommercielt samarbejde og artiklen er betalt for af den eller de virksomheder, der linkes til.

Der findes rigtig mange ting som man skal holde styr på i forbindelse med at drive en hjemmeside. En af de vigtigste ting onpage på en hjemmeside er at den ikke indholder duplikeret indhold, lige så vel må URL’erne(www adressen) heller ikke er duplikeret. Hvis du på din hjemmeside her en masse duplikerede URL’er kan det ske at Google ikke opfanger det nye produkter og indhold. Det kan ofte være det CMS som du benytter, der generere tilfældige webadresser. F.eks. ved en WordPress installation skal du aktivt skifte permalinks fra “almindelig” til “navn på indlæg”, før at url’en giver mening. En let og enkel måde af håndtere duplikeret indhold, ift. til Google og søgemaskinerne er ved brugen af Canonical tag eller META-robots tagget ”noindex”.

Hvis Canonical tag eller ”noindex” ikke er en løsning, kan du i sidste ende være nødsaget til at ændre URL, men det absolut sidste udvej, da meget værdi kan gå tabt. En URL indenholder hver især en mængde af værdi, som primært kommer fra brugermæssige interaktioner og links. Denne værdi ønsker man naturligvis ikke forsvinder og det er lige præcis derfor, du skal være ekstra opmærksom på ikke at ændre navnet på din URL – du skal virkelig have god grund til at gøre dette. Hvis du er nødsaget til at gøre det, er det utrolig vigtigt at der bliver opsat korrekt 301 redirect. Den lette måde er at redirecte alle gamle urls, til forsiden af domænet.

Webshops kan have større problemer med teknikken

Mange større webshop som håndtere mere en 1.000 produkter, kan have store problemer, da Google bruger mange ressourcer på at crawle hjemmesider med duplikeret indhold. En hjemmeside som sælger håndkøbsmedicin, Mecindo,  sælger alt lige fra graviditetstest til Ginkgo Biloba produkter. Mecindo forsøger at imødekomme ønsket om, at kunne bestille apoteksvarer online og få dem leveret direkte til døren i diskret indpakning. De har mere end 6000 vare online, hvilket kræver den rette struktur for at undgå duplikeret indhold.

By | 2018-03-08T14:31:06+00:00 marts 8th, 2018|