Der er mange faktor som spiller ind når man skal udvikle en hjemmeside. En faktor som er yderst vigtig i dag er spørgsmålet om hvordan Google læser din hjemmesiden og om de overhovedet kan forstå den. Der er naturligvis  ingen der ved hvilke præcise faktor Google ligger vægt på, men gennem årene har man kunne finde frem til forskellige faktorer som spiller ind. Når man generelt snakker SEO og placeringer i Google, er der onpage og offpage optimering, og i denne artikel kigger vi nærmere på en onpage aktivitet, nemlig  forholdet mellem tekst og kode på din hjemmeside.

Tidligere var teksten og kode på siden en klar rankingsfaktor, men billedet ser anderledes ud i dag. Udtrykket “text-to-code ratio”, hvilket er forholder mellem tekst og kode på siden, og er det du skal Google hvis du vil blive klogere på dette udtryk via andre artikler på Google. Text-to-code ratio den procentvise andel af teksten i forhold til kode på siden, altså forholdet mellem tekst og kode. Hvis du skal igang med nyt website, er det vigtig at du fra start tager stilling til hvad siden skal omhandle og hvordan strukturen skal være.  Generelt set så brug lidt kode som overhovedet muligt, når du udvikler din hjemmeside, da jo mindre kode siden har, loader hurtigere. d

Brugeroplevelsen er vigtig

Brugeroplevelsen spiller stor rolle i dag, i forhold til de sidste mange år.  Derfor kan det nemt komme til at spille en en rolle om hvor stor en andel der er tekst ift. kode. Meget bekendt er en langsom hjemmeside ofte en dårlig brugeroplevelse. Hvis en bruger venter for lang tid på en siden kommer frem, vil de ofte klikke væk og finde et bedre alternativ, hvilket betyder højere afvisningsprocent. Nettolager.dk, som bla. udlejer lagerhotel i Odense, er et godt eksempel på at text-to-code ratio ikke behøver at spille en stor rolle. Her man som bruger ikke i tvivl om hvor man skal finde informationer om de forskellige lagerhoteller henne, siden loader hurtigt og enkelt, og er lige til.